
Maximilian II, Holy Roman Emperor
Sculptures
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | Italian |
Készítés ideje | ca. 1230–1240 |
Tárgytípus | sculpture |
Anyag, technika | wood |
Méret | 161 × 32 cm |
Leltári szám | 51.930 |
Gyűjtemény | Sculptures |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
This early depiction of the dead Christ on the cross, the Christus patiens, may be dated to the beginning of the 13th century on the basis of its stylistic features, as well as iconographical considerations. In contrast to the foreign crucifixes, which inundated the whole of Italy at that time, this Umbrian corpus represents a local type. The carving technique resulted in a flat surface, rich with fine details. Despite its fragmentary state, the statue is an extremely powerful expression of medieval piety.
Balogh, Jolán, Katalog der ausländischen Bildwerke des Museums der bildenden Künste in Budapest, IV – XVIII. Jahrhundert: 1. Textband Bd. 1, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1975, p. 41., no. 24., 25, 26.
Dal Poggetto, Maria Grazia Ciardi Dupré, “Recensione – Jolán Balogh, Katalog der ausländischen Bildwerke der Museums der bildenden Künste in Budapest. IV-XVIII Jahrhundert Budapest, Akadémiai Kiadó, 1975 Vols. 2: I, Textband; II, Bildband.”, Prospettiva 8-11 (1977), p. 63-67.
Szmodisné Eszláry, Éva, A Régi Szoborgyűjtemény kincsei, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1994, p. 13, ill. 5.
Szmodisné Eszláry, Éva, The treasures of the Old Sculpture collection, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1994, p. 13, Fig. 5.
Bodnár, Szilvia (ed.), The Museum of Fine Arts Budapest: guide, Museum of Fine Arts, Budapest, 2006, p. 135, no. 177.
Szépművészeti Múzeum: Remekművek az ókortól napjainkig. 100 év, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2006, no. 23.
Museum of Fine Arts, Budapest: Masterpieces from the Collection, Museum of Fine Arts, Budapest, 2006, no. 23.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.