
Statue of a Female Saint, from the superstructure of the Saint Anne altarpiece from Kisszeben (today Sabinov, Slovakia)
Old Hungarian Collection
Készítés ideje | ca.1200 |
---|---|
Tárgytípus | stone sculpture |
Anyag, technika | red limestone |
Méret | 17 × 13.5 × 12 cm |
Leltári szám | 53.364 |
Gyűjtemény | Old Hungarian Collection |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Donated to the National Museum by the archbishop of Kalocsa, the block-like head, wearing a band crown with crosses, carved in the round is traditionally identified as part of “a figure standing on the main portal,” perhaps representing King Saint Stephen. The flat elongated face is framed by a beard starting at the crown and divided by a long, slightly curved and pointed nose. Under it, there is a drooping moustache cut straight above the mouth. Only the front arms of the crown’s lateral crosses are elaborated and backwards, only the lower edge of the band is shown. Above the band, the roundness of the head is also suggested only in front. The surface is polished in front, but not beyond the line of the ears. Below the upper break, some kind of rim can be made out, which is planar in front and curved further at the sides. To the former, the vestige of a perpendicular plane is attached, compared to which the head tilts slightly forward. All this suggests that it might be an undercarved portion of a relief, possibly portraying Christ, not the saint king.
Entz, Géza, “Les pierres sculptées de la cathédrale de Kalocsa”, Bulletin du Musee Hongrois des Beaux-Arts (1966), p. 31–56., 134–144., p. 48, 141.
Marosi, Ernő, Die Anfänge der Gotik in Ungarn: Esztergom in der Kunst des 12.-13. Jahrhunderts, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1984, p. 129-130., 312-313.
Mojzer, Miklós (ed.), A Magyar Nemzeti Galéria régi gyűjteményei, Corvina Kiadó, Budapest, 1984, no. 8. (Török Gyöngyi).
Mojzer, Miklós (ed.), Ungarische Nationalgalerie Budapest: Alte Sammlung, Corvina Kiadó, Budapest, 1984, no. 8. (Gyöngyi Török).
Mojzer, Miklós (ed.), The Hungarian National Gallery: The Old Collections, Corvina Kiadó, Budapest, 1984, no. 8. (Gyöngyi Török).
Lővei, Pál, “A tömött mészkő – „vörös márvány” – A középkori magyarországi művészetben”, Ars Hungarica 20 (1992/2) (1992), p. 3–28, p. 6., n. 42. jegyzet.
Marosi, Ernő – Wehli, Tünde, Az Árpád-kor művészeti emlékei: képes atlasz, Balassi Kiadó; MTA Művészettörténeti Kutató Intézete, Budapest, 1997, p. 43., 42/124.
Takács, Imre, “Egy eltűnt katedrális nyomában – Újabb töredékek a 13. századi kalocsai székesegyházból”, in: Kollár, T. (szerk): A középkori Dél-Alföld és Szer, 2000, p. 305–336.
Marosi, Ernő – Galavics, Géza – Wehli, Tünde – Mikó, Árpád, Magyar művészet a kezdetektől 1800-ig, Egyetemi könyvtár, Corvina, Budapest, 2001, p. 51., 58.
Tóth, Sándor, Román kori kőfaragványok a Magyar Nemzeti Galéria Régi Magyar Gyűjteményében, A Magyar Nemzeti Galéria szakkatalógusai I/1., Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2010, no. 32., XV.
Takács, Imre, A francia gótika recepciója Magyarországon II. András korában, Balassi Kiadó, Budapest, 2018, p. 92., 334.
Borus, Judit – Kocsis, Alexandra – Ruttkay, Helga (eds.), Szépművészeti Múzeum: Remekművek az ókortól a 18. század végéig, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2019, p. 72-73. (Veress Orsolya).
Kocsis, Alexandra (ed.), Museum of Fine Arts: Highlights from the Collection, Museum of Fine Arts, Budapest, 2019, p. 72-73. (Orsolya Veress).
Radványi, Orsolya (ed.), Múzeumi kalauz: Vezető a Szépművészeti Múzeum régi gyűjteményeihez, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2021, p. 67. (Veress Orsolya).
Lővei, Pál, Porfír, kő, márvány. 1. kötet: kőanyagok, kőfaragók, kőberakások a középkori Magyarországon, ELKH Bölcsészettudományi Kutatóközpont, Budapest, 2022, p. 132, 138.
Lővei, Pál, Porfír, kő, márvány. 2. kötet: kőanyagok, kőfaragók, kőberakások a középkori Magyarországon, ELKH Bölcsészettudományi Kutatóközpont, Budapest, 2022, 207-209.
Barral, i Altet, Xavier – Lővei, Pál – Lucherini, Vinni – Takács, Imre (eds.), Művészet a középkori Magyarországon, Martin Opitz Kiadó, Budapest, 2024, p. 109,, 126.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.